logo
Populate the side area with widgets, images, navigation links and whatever else comes to your mind.
18 Northumberland Avenue, London, UK
(+44) 871.075.0336
ouroffice@vangard.com
Follow us

Follow Us Sophia, Belgisch Netwerk voor Genderstudies

+32 (0)2 229 38 69

Middaglijnstraat 10, 1210 Brussels

Nieuws

Onderwijsassistent/promotieonderzoek Instituut voor Mediastudies (IMS)

Het Instituut voor Mediastudies (IMS) is een internationaal georiënteerde onderzoekseenheid waar onderzoek wordt verricht naar de productie, effecten en beleid rond media en communicatie. De aan de eenheid verbonden onderzoekers richten zich hierbij in het bijzonder op vier domeinen: journalistiek en nieuws; strategie en (marketing)communicatie; mens-computer interactie; en mediacultuur en beleid. Binnen het IMS wordt zowel fundamenteel als toegepast onderzoek verricht en er wordt daarbij gebruik gemaakt van kwalitatieve- en kwantitatieve methoden, en een combinatie daarvan. De onderzoeksexpertise van de leden van IMS wordt ingezet in de Bachelor- en Masteropleiding Communicatiewetenschappen, de Master Bedrijfscommunicatie, de internationale Master Digital Media and Society en de Master Journalistiek in Antwerpen en Brussel.

Project

De kandidaat ondersteunt het onderwijs van Prof. Dr. Stef Aupers en Prof. Dr. Roel Vande Winkel in het Bachelor- en Masterprogramma  van de opleiding Communicatiewetenschappen aan de KU Leuven (50%) en verricht promotieonderzoek op het terrein van (audio-visuele) mediacultuur (50 %). Het onderzoeksproject (begeleid door Aupers en Vande Winkel) zal zich richten op de rol van audiovisueel materiaal in de productie, verspreiding en toe-eigening van ‘alternatieve’ complottheorieën en ‘nepnieuws’ via sociale media. Empirisch zal de focus liggen op online documentaires, YouTubevideo’s, vlogs en/of audio-visuele Internet memes. Methodisch wordt mogelijk gebruik gemaakt van inhoudsanalyse, diepte-interviews, focusgroepen en/of experimenten. Een specifiekere empirische en methodische keuze wordt bepaald in dialoog met de kandidaat.

Profiel

De kandidaat heeft een:

  • Masterdiploma in de sociale wetenschappen (communicatiewetenschappen, sociologie, antropologie…) en / of geesteswetenschappen (filmstudies, visuele cultuur)
  • Heeft aantoonbaar goede cijfers behaald voor de bachelor- en mastervakken
  • Heeft academische affiniteit met  (de empirische studie van) internet, sociale media en/of audio-visuele cultuur
  • Heeft ervaring met empirisch (kwalitatief) onderzoek en interesse in sociale theorie(vorming)
  • Heeft uitstekende organisatorische- en logistieke vaardigheden

 

Aanbod
Wij bieden een voltijdse aanstelling voor 1 jaar, verlengbaar tot 6 jaar. Loon en voorwaarden zijn in lijn met de salarisschalen van KU Leuven en competitief naar internationale standaarden.

 

Interesse?
Meer informatie is te verkrijgen bij prof. dr. Stef Aupers, tel.: +32 16 37 23 07, mail: stef.aupers@kuleuven.be of prof. dr. Roel Vande Winkel, tel.: +32 16 32 01 27, mail: roel.vandewinkel@kuleuven.be.

Solliciteren voor deze vacature kan tot en met 27/01/2021 via onze online sollicitatietoepassing