Onderwijsassistent/promotieonderzoek Instituut voor Mediastudies (IMS)
Het Instituut voor Mediastudies (IMS) is een internationaal georiënteerde onderzoekseenheid waar onderzoek wordt verricht naar de productie, effecten en beleid rond media en communicatie. De aan de eenheid verbonden onderzoekers richten zich hierbij in het bijzonder op vier domeinen: journalistiek en nieuws; strategie en (marketing)communicatie; mens-computer interactie; en mediacultuur en beleid. Binnen het IMS wordt zowel fundamenteel als toegepast onderzoek verricht en er wordt daarbij gebruik gemaakt van kwalitatieve- en kwantitatieve methoden, en een combinatie daarvan. De onderzoeksexpertise van de leden van IMS wordt ingezet in de Bachelor- en Masteropleiding Communicatiewetenschappen, de Master Bedrijfscommunicatie, de internationale Master Digital Media and Society en de Master Journalistiek in Antwerpen en Brussel.
Project
De kandidaat ondersteunt het onderwijs van Prof. Dr. Stef Aupers en Prof. Dr. Roel Vande Winkel in het Bachelor- en Masterprogramma van de opleiding Communicatiewetenschappen aan de KU Leuven (50%) en verricht promotieonderzoek op het terrein van (audio-visuele) mediacultuur (50 %). Het onderzoeksproject (begeleid door Aupers en Vande Winkel) zal zich richten op de rol van audiovisueel materiaal in de productie, verspreiding en toe-eigening van ‘alternatieve’ complottheorieën en ‘nepnieuws’ via sociale media. Empirisch zal de focus liggen op online documentaires, YouTubevideo’s, vlogs en/of audio-visuele Internet memes. Methodisch wordt mogelijk gebruik gemaakt van inhoudsanalyse, diepte-interviews, focusgroepen en/of experimenten. Een specifiekere empirische en methodische keuze wordt bepaald in dialoog met de kandidaat.
Profiel
De kandidaat heeft een:
- Masterdiploma in de sociale wetenschappen (communicatiewetenschappen, sociologie, antropologie…) en / of geesteswetenschappen (filmstudies, visuele cultuur)
- Heeft aantoonbaar goede cijfers behaald voor de bachelor- en mastervakken
- Heeft academische affiniteit met (de empirische studie van) internet, sociale media en/of audio-visuele cultuur
- Heeft ervaring met empirisch (kwalitatief) onderzoek en interesse in sociale theorie(vorming)
- Heeft uitstekende organisatorische- en logistieke vaardigheden
Aanbod
Interesse?
Solliciteren voor deze vacature kan tot en met 27/01/2021 via onze online sollicitatietoepassing